Bucketball – these rules in English


Sankopallo

Hauska ja vauhdikas, vähemmän urheilleillekin soveltuva joukkuepeli, jossa neljä joukkuetta pääsee ottelemaan yhtaikaa (voidaan mahdollisesti soveltaa myös muille joukkuemäärille). Peli muistuttaa hiukan ultimaten ja koripallon sekoitusta: Palloa heitellään joukkuetovereille eikä sen kanssa saa juosta. Pallon menettää, jos sen syötellessä pudottaa maahan. Toisen joukkueen sankoon heitetystä pallosta saa kaksi pistettä, omiin päässeestä yhden miinuksen. Pisteiden laskua varten on jokaisen sangon takana tuomari.
Säännöt kannattaa lukea, ne on pyritty suunnittelemaan mahdollisimman toimiviksi ja yksiselitteisiksi niin että selkeys, yksinkertaisuus ja sovellusmadollisuudet kuitenkin säilyvät.

Kenttä: tilava, neliön mallinen, mieluiten nurmi.
Joukkueet: neljä joukkuetta joissa kentän koosta riippuen kussakin 5 - 9 kenttäpelaajaa, kaikissa joukkueissa kuitenkin sama määrä, vaihtopelaajien määrä rajoittamaton
Tuomarit: neljä maalituomaria, yksi päätuomari
Peliaika: ei määrätty, mutta ennalta sovittava juokseva aika, ehdotus 2x25 min

Välineet:

Valmistelut:

Pelin kulku

Päätuomari puhaltaa pelin alkaneeksi, jolloin maalituomareista kolme heittää maalinsa takaa pallon kohti kentän keskusta. Heti kun pallot on heitetty, joukkueet lähtevät maaleiltaan ja koittavat saada pallon.
Pallon kanssa ei saa juosta, joten heitellen syöttelemällä koetetaan edetä lähelle jotakin vastustajan maalia ja heittää pallo sankoon. 'Sangon' tehnyt joukkue saa kaksi pistettä ja se, jonka sankoon pallo heitettiin, yhden miinuspisteen.

Säännöt

Seitsemän ensimmäistä sääntöä ovat hyvin tärkeitä lajin toimivuuden kannalta. Ne mukailevat monelta osin ultimaten sääntöjä

  1. Pallollinen pelaaja ei siis saa juosta. Vauhdissa pallon kiinni saadessaan on kuitenkin sallittua ottaa muutama vauhdin pysättämiseen vaadittu askel. Myös tukijalan varassa pyöriminen sallitaan.
  2. Pelaajaan, jolla pallo on ei saa koskea ollenkaan; palloa ei saa myöskään läpsäistä tai vetää pois, näin tehtäessä pallo annetaan aina takaisin sitä pitäneelle. Edessä oleva vastustaja voi kuitenkin laskea sekunteja ja pallo on syöyettävä eteenpäin kymmenen sekuntin sisällä.
  3. Maalialueelle ei saa mennä kukaan, ei siis edes puolustettaessa. Hyökkääjän mennessä alueelle pallo annetaan puolustavalle joukkueelle ja mahdollinen kori hylätään, puolustajan mennessä alueelle pallon saa hyökkäystä yrittänyt pelaaja.
  4. Nyt tarkkana: Jos joukkuetoveriltaan syöttöä vastaan ottava/palloa hallussaan pitävä pelaaja pudottaa pallon, ei hän eikä pallon syöttänyt siinä tilanteessa saa sitä enää ottaa, vaan sen saa kolmas, ensiksi paikalle ehtivä pelaaja. Tämä pelaaja siis voi olla myös pallon pudottaneiden joukkueesta.
    - Kuten ultimatessa, jos katkaisee vastustajan syötön läpsäisemällä sen ilmasta maahan, ei tämä ole tietenkään pudotus, vaan syötön katkaisija voi pallon ottaa.
    - Halutessa voidaan myös sallia yhden maapompautuksen kautta tehtävät syötöt, missään muissa tapauksissa ei pallon maahan osuminen ole sallittu.

  5. Kun hyökkääjä on yrittänyt heittää sangon, pallo tulee puolustavalle joukkueelle, meni pallo koriin tai sitten ei. Sangon tehdessään pelaajan on ehkä syytä huutaa maalituomarille joukkueensa nimi.
  6. Maalituomari laskee pisteet oman sankonsa osalta. Eli jokaisesta korista aina miinuspiste (–1) puolustavalle joukkueelle ja kaksi pistettä (+2) korin tehneelle jengille. Maalituomari on myös tuomari ja valvoo, ettei maalialueella olla, hylkää virheelliset korit, tuomitsee rikkeitä jne.
  7. Ehdottomia sivurajoja ei ole, mutta sankojen muodostaman neliön ulkopuolella eteneminen on kielletty. Voit siis syöttää pallon ulkopuolelle, mutta sieltä se on syötettävä neliön alueelle. Hyökkääjä voi näin ollen mennä sangon taakse odottamaan syöttöä, mutta ei voi enää siitä heittää kuin sangon tai syötön sangon yli kentän alueelle. Neliön sivujen hahmottamista helpottamaan kannattaa piirtää viivat.
  8. Muita sääntöjä
    - Pallon kanssa saa hypätä, kunhan sen heittää eteenpäin ennen jalkojen osumista maahan. Tämä siis mahdollistaa vauhdikkaan korin, jossa hyökkäävä pelaaja saa syötön kiinni vauhdissa, hyppää maalialueen takaa ja "donkkaa" pallon sankoon, ennen kuin jalat osuvat maahan.
    - Kiistapallojen tuomitseminen on epäkäytännöllistä. Jos kaksi pelaajaa sattuu tarraamaan palloon aivan yhtakaisesti, on kohteliasta antaa se tilanteessa heikommalla olevalle. Päätuomari voi siis kuitenkin tuomita kiistapallon, joka suoritetaan kiistatilannepaikassa koripallon tavoin.
    - Sangon pohjalta pois pompannut tai sangon kaatumisen takia sen sisätä ulos vierinyt, muuten laillinen kori hyväksytään.
    - Jaloilla palloon ei saa koskea, päällä se ei ole kielletty mutta yleensä hyödytöntä..
    - Pallon tarpeeton syöttely oman maalin ympärillä tuomitaan ajanpeluuksi, joka on kielletty.
  9. Mikäli säntöjä rikotaan eikä rangaistusta ole erikseen määritelty, rikkeen tehnyt joukkue jättää pallon siihen missä se on ja paikalle ensin tullut toisen joukkueen pelaaja saa sen. Jos rike on törkeä tai pelaaja tekee sitä toistuvasti, tuomaristo voi poistaa pelaajan kentältä määrittelemäkseen ajaksi.

Pelin loppuminen

Peliajan loputtua tuomari puhaltaa pelin päättyneeksi. Kaikki tuomarit kokoontuvat ja laskevat yhteen kunkin joukkueen tehtyjen ja omaan sankoon päästettyjen korien pisteet. Päätuomari julistaa tulokset. Voittaja on se, jolla pisteiden summa on suurin.

Usein joukkue tulee tehneeksi sankoja selvästi enemmän sivuilla olevien joukkuiden sankoihin, kuin vastakkaisessa kulmassa olevaan sankoon. Säpinän lisäämiseksi voidaan sopia, että vastakkaisessa kulmassa olevasta korista saakin kolme (+3) pistettä.

Lauri "Leevi" Rahikainen
Vuorimieskillan liikuntavastaava 2000
Espoossa 20. 11. 2000


Sankopalloa pelattiin ensikerran 26. 9. 2000 Otaniemessä Alvarin aukiolla. Tuolloin kohtasivat Vuorimieskilta, Rakennusinsinöörikilta, Maanmittarikilta ja Puunjalostajakilta. Ensiturnaus päättyi vuorimiesten voittoon puulaisten ollessa hyviä kakkosia.

Voittajat

sankopalloa Otaniemen kampuksella
Sankopalloa Otaniemen Alvarinaukiolla 10.9.2007