Bucketball – these rules in English


Sankopallo

Hauska ja vauhdikas, v?emm? urheilleillekin soveltuva joukkuepeli, jossa nelj? joukkuetta p?see ottelemaan yhtaikaa (voidaan mahdollisesti soveltaa my? muille joukkuem?rille). Peli muistuttaa hiukan ultimaten ja koripallon sekoitusta: Palloa heitell?n joukkuetovereille eik?sen kanssa saa juosta. Pallon menett?, jos sen sy?elless?pudottaa maahan. Toisen joukkueen sankoon heitetyst?pallosta saa kaksi pistett? omiin p?sseest?yhden miinuksen. Pisteiden laskua varten on jokaisen sangon takana tuomari.
S?nn? kannattaa lukea, ne on pyritty suunnittelemaan mahdollisimman toimiviksi ja yksiselitteisiksi niin ett?selkeys, yksinkertaisuus ja sovellusmadollisuudet kuitenkin s?lyv?.

Kentt? tilava, neli? mallinen, mieluiten nurmi.
Joukkueet: nelj?joukkuetta joissa kent? koosta riippuen kussakin 5 - 9 kentt?elaajaa, kaikissa joukkueissa kuitenkin sama m?r? vaihtopelaajien m?r?rajoittamaton
Tuomarit: nelj?maalituomaria, yksi p?tuomari
Peliaika: ei m?r?ty mutta ennalta sovittu juokseva aika, ehdotus 2?5 min

V?ineet:

Valmistelut:

Pelin kulku

P?tuomari puhaltaa pelin alkaneeksi, jolloin maalituomareista kolme heitt? maalinsa takaa pallon kohti kent? keskusta. Heti kun pallot on heitetty, joukkueet l?tev? maaleiltaan ja koittavat saada pallon.
Pallon kanssa ei saa juosta, joten heitellen sy?telem?l?koitetaan edet?l?elle jotakin vastustajan maalia ja heitt? pallo sankoon. 'Sangon' tehnyt joukkue saa kaksi pistett?ja se, jonka sankoon pallo heitettiin, yhden miinuspisteen.

S?nn?

Seitsem? ensimm?st?s?nt? ovat hyvin t?keit?lajin toimivuuden kannalta. Ne mukailevat monelta osin ultimaten s?nt??

  1. Pallollinen pelaaja ei siis saa juosta. Vauhdissa pallon kiinni saadessaan on kuitenkin sallittua ottaa muutama vauhdin pys?tt?iseen vaadittu askel. My? tukijalan varassa py?iminen sallitaan.
  2. Pelaajaan jolla pallo on ei saa koskea ollenkaan; palloa ei saa my?k?n l?s?st?tai vet? pois, n?n teht?ss?pallo annetaan aina takaisin sit?pit?eelle. Edess?oleva vastustaja voi kuitenkin laskea sekunteja ja pallo on sy?ett??eteenp?n kymmenen sekuntin sis?l?
  3. Maalialueelle ei saa menn?kukaan, ei siis my?k?n puolustettaessa. Hy?k?j? menness?alueelle pallo annetaan puolustavalle joukkueelle ja mahdollinen kori hyl??n, puolustajan menness?alueelle pallon saa hy?k?st?yritt?yt pelaaja.
  4. Nyt tarkkana: Jos joukkuetoveriltaan sy?t? vastaan ottava/palloa hallussaan pit?? pelaaja pudottaa pallon, ei h?, eik?pallon sy?t?yt siin?tilanteessa saa sit?en? ottaa, vaan sen saa kolmas, ensiksi paikalle ehtiv?pelaaja. T??pelaaja siis voi olla my? pallon pudottajan joukkueesta.
    ? Kuten ultimatessa, jos katkaisee vastustajan sy?? l?s?sem?l?sen ilmasta maahan, ei t??ole tietenk?n pudotus, vaan sy?? katkaisija voi pallon ottaa.
    ? Halutessa voidaan my? sallia yhden maapompautuksen kautta teht?? sy??, miss?n muissa tapauksissa ei pallon maahan osuminen ole sallittu.

  5. Kun hy?k?j?on yritt?yt heitt? sangon, pallo tulee puolustavalle joukkueelle, meni pallo koriin tai sitten ei. Sangon tehdess?n pelaajan on ehk?syyt? huutaa maalituomarille joukkueensa nimi.
  6. Maalituomari laskee pisteet oman sankonsa osalta. Eli jokaisesta korista aina miinuspiste (–1) puolustavalle joukkueelle ja kaksi pistett?(+2) korin tehneelle jengille. Maalituomari on my? tuomari ja valvoo ettei maalialueella olla, hylk? virheelliset korit, tuomitsee rikkeit?jne.
  7. Sivurajoja ei varsinaisesti ole, mutta sankojen muodostaman neli? ulkopuolella eteneminen on kielletty. Voit siis sy?t? pallon ulkopuolelle, mutta sielt?se on sy?ett??neli? alueelle. Hy?k?j?voi n?n ollen menn? sangon taakse odottamaan sy?t?, mutta ei voi en? siit?kuin heitt? sangon tai sy?t? sangon yli kent? alueelle. Neli? sivujen hahmottamista helpottamaan kannattaa piirt? viivat.
  8. Muita s?nt??
    ? Pallon kanssa saa hyp?? kunhan sen heitt? eteenp?n ennen jalkojen osumista maahan. T??siis mahdollistaa vauhdikkaan korin, jossa hy?k?v?pelaaja saa sy?? kiini vauhdissa, hypp? maalialueen takaa ja "donkkaa" pallon sankoon, ennen kuin jalat osuvat maahan.
    ? Kiistapallojen tuomitseminen on ep??t?n?list? Jos kaksi pelaajaa sattuu tarraamaan palloon aivan yht?ikaisesti, on kohteliasta antaa se tilanteessa heikommalla olevalle.
    ? Sangon pohjalta pois pompannut tai sangon kaatumisen takia pohjalta ulos vierinyt, muuten laillinen kori hyv?syt?n.
    ? Jaloilla palloon ei saa koskea, p?ll?se ei ole kielletty? mutta yleens? hy?yt?t?/SMALL>.
    ? Pallon tarpeeton sy?tely oman maalin ymp?ill?tuomitaan ajanpeluuksi, joka on kielletty.
  9. Mik?i s?nt??rikotaan eik?rangaistusta ole erikseen m?ritelty, rikkeen tehnyt joukkue j?t? pallon siihen miss?se on ja paikalle ensin tullut toisen joukkueen pelaaja saa sen.

Pelin loppuminen

Peliajan loputtua tuomari puhaltaa pelin p?ttyneeksi. Kaikki tuomarit kokoontuvat ja laskevat yhteen kunkin joukkueen tehtyjen ja omaan sankoon p?stettyjen korien pisteet. P?tuomari julistaa tulokset. Voittaja on se, jolla pisteiden summa on suurin.

Usein joukkue tulee tehneeksi sankoja selv?ti enemm? sivuilla olevien joukkuiden sankoihin, kuin vastakkaisessa kulmassa olevaan sankoon. S?in? lis?miseksi voi harkita, ett?vastakkaisessa kulmassa olevasta korista saakin kolme (+3) pistett?

Lauri "Leevi" Rahikainen
Vuorimieskillan liikuntavastaava 2000
Espoossa 20. 11. 2000


Sankopalloa pelattiin ensikerran 26. 9. 2000 Otaniemess?Alvarin aukiolla. Tuolloin kohtasivat Vuorimieskilta, Rakennusinsin?rikilta, Maanmittarikilta ja Puunjalostajakilta. Ensiturnaus p?ttyi vuorimiesten voittoon puulaisten ollessa hyvi?kakkosia.

Voittajat

  • 2000 Vuorimieskilta
  • 2001 Puunjalostajakilta (PJK luuli ottelun alkavan tuntia my?emmin, joten joukkue koostui p?osin vierailevista t?dist?
  • 2002 Puunjalostajakilta
  • 2003 Puunjalostajakilta
  • 2004 Puunjalostajakilta
  • 2005 Vuorimieskilta/Puunjalostajakilta (jaettu ensimm?nen sija)