Kuulumisten arkisto
Näille sivuille koitan muistaa arkistoida
kuulumiset aiemmilta vuosilta.
| Botskimme Viaporin Tuopissa 14.8.'04. Tuuli oli navakka ja kaltsut kovat.
|
2004
Kauden päätös 27.9.'04
Tänään maanantaina ajettiin vene Suomenojalle. Napakka tuuli, myrskyfokalla ja II reivillä
kulki 7 kn. Rannassa erilaisen näköstä vedenkorkeus +62cm. Masto nostettiin sateessa
ja pimeässä, vene nostetaan huomenna.
Viaporin Tuoppi oli railakasta menoa niin purjehtiessa kuin illanvietossa. Vastasilla
halsseilla 45° kaltsu ja vesi tuli sitlooraan vaikka reivattukin oltiin. Wiri ja Windy
"Did Not Start", harmi homma, mutta meille näin ihan hyvin purjehditun kisan
Weekend-luokan voitto, juhlittiin kuin isoakin mestaruutta ;o)
Tämän jälkeenkin reissailtiin. Söderskärissä käynti jäi kavereilta yritykseks, kun oli liian
kova tuuli rantautumiseen. Tuulista tuntui syksyllä olevan, sillä myös muilla reissuilla
Espoon edustan saarivalikoimaa rajoitti napakka tuuli. Mutta syksyisin saaristossa on kyllä
oma fiilis juuri sen pimeyden takia. Pentalauddenissa täysikuisessa yössä 29.8. tunnelmaa
nostatti Kirkkonummen puolella huhuillut lehtopöllö.
Syksyn trippejä
Muutama lyhyempi trippi on jo tehty ja lisää tulossa. Pentalan Sakkelissa on käytiin
saunomassa 7.8. Keskiviikkona 4.8. taas piti viipottaa Kaivarin rantaan ja siitä sitten
Kaivolle bilettää. Tiedetään, eihän se Kaivapuiston satama ole vierassatama, mutta siinä on
aina tyhjiä paikkoja eikä kukaan ole tullut valittamaan. Satamaahan ei käsittääkseni ole
myöskään vartioitu ja rannassa on vain vähän pienempiä veneitä.
Ja nyt ensi lauantaina 14.8. tietenkin
Viaporin Tuoppiin!
30.7.'04, paluu Korppoosta
Botskimme palasi viimein kotiin Soukan Klobbenille. Viikonlopun 17.18.7. olin
muutaman "muun" kaverin kanssa Korppoon lähistöllä, mistä on vaikea löytää
mökitöntä satamasaarta. Korpholmkaan ei sellainen ollut, mutta luonnonrantaa löytyi ja
vastarannan kalliot olivat oikein näyttävät ja aurinkoiset.
Suomenlahtea tultiin porukalla minä, Antti ja kaverini Natunen. Poutaa kyllä riitti, mutta
hyvää tuulta oli oikeastaan vain yhtenä päivänä, kun paineltiin Krabbholmista Gullkronan
lähelle Skataskäriin.
Seuraava yö meni hyvin suojaisessa Krokön Kyrkevikeniin Hiittisten itäpäässä, seuraava taas
vauhdikkaalla meiningillä Hangossa. Sitten jätettiinkin Natu sukellusleirille ja Anan
kanssa painettiin koneella Hangon itäinen melkosessa vastasessa mosalla, tuulta oli yli 10 m/s
ja kovassa aallokossa vauhti pysähtyi välillä täysin, keskinopudeksikin jäi täysillä
kierroksilla vain 3 kn. Yöksi selvittiin kuitenkin Byxholmeniin. Lauantaiksi mut heitettiin
Inkooseen, mentiin Barösundin väylää sopivalla hetkellä päästen komeasti Hesarin 26.7.'04
kuvaan ;-).
No mä lähin dösäl Espooseen, Ana jatko botskil Trollholmaan mökilleen ja sieltä sit broidinsa
kaa vähän myöhemmin Kloballe, myrskyfokkaa näkyivät tarvinneen.
Heinäkuun reissun varrelta
Tämän kirjoitushetkellä 16.7. Winette odottelee seuraavaa miehistöä Korppoon
Korpoströmissä,
minne mm. Lauri seuraavan päivänä heilahtaa. Ensimmäisen matkan aivan alku 1.4.7. ei
ollut varsinaista purjehdusjuhlaa, kun ei oikein tuullut ja Hankoon tullessa satoi taukoamatta
miltei 30 tuntia! En moista muista kokeneeni merellä, missä yleensä sataa mannerta vähemmän.
Hankoon tultiin pimeässä ja sumussa madellen, linjaloistojen valot eivät jostain syystä
palaneet, konekaan ei käynyt kunnolla.
Tämän jälkeen säät kaunistuivat, konekin saatiin kuntoon; vaihdoimme bensaletkun ja tankin,
joiden tukkoisuus oli ollut syy käyntihäiriöihin. Itse tulin pois Kökarista, muu jengi jatkoi
Maarianhaminaan.
Aivan mahtava homma on ollut se, että rimoitusprojektimme ym. kunnostukset vaikuttavat
olleen onnistuneita, purjehdusvuotoa ei ole ollut juuri lainkaan (kop kop).
| Sauman ajamisen ohjaamiseksi amuttiin kylkeen kiinni ohjausrima.
|
Winette vesille 1.7.'04
Katsastus suoritettu, kone pelaa ja ihan mallillaan vaikuttaisi vene
olevan, joskin koeajettu ei vielä purjeilla ole. Mastoon tarvitsi ostaa
uusi valo ja tiedoksi että suolaisen hintaisia ovat, 10,90€ sellaisesta
pikkupolttimosta :-\
Tänään siis saman tien lähdetäänkin reissuun...
29.6.'04
Tänään tiistaina vene siis vihdoin saadaan vesille. Viimeisin viivytys
tuli siitä, ettei vesillelaskijaa löytynyt aiemmin. Vaan ehdittiinpä nyt
turvottaa, eli kierrättää vettä veneen sisällä, vähän useampi päivä.
Rimoituksen lisäksi uusimme yhden kölitukin, aiempi oli tosi lahot, uusi
on tehty tammipaloista, -lastuista ja epoksista kokoamalla. Myös maston
edessä oleva kaari uusittiin samalla tapaa, joskin se on pääosin
kiintopuuta. Kaikki ulkolakkapinnat on kertaalleen hiottu ja lakattu,
katto maalattu. Kaikkein viimeiseksi laitettiin, kuten ennenkin,
maalarinteipit pohjan rakoilleisiin saumoihin (rimoitimme molemmilta
puolilta siis vain kaksi saumaa), millä alkuvaiheen pahinta vuotoa
jarrutetaan ilman että turpoaminen hidastuu. Torstaina olisi tarkoitus
lähteä reissuun, toivottavasti rimoituksemme ja muut tuennat onnistuivat,
eikä mitään ongelmia tule.
Kunnostusten aloitus
Toukokuun myötä hommat on sitten alotettu. Rimotuksen eka vaihe
oli saumojen ajo tasaisiksi. Jotta sirkkelin olisi saanut kulkemaan tasan
sauman mukaisesti, emme keksineet muutakaan, kuin naulapyssyttää saumaa
mukailevan apuriman, johon sirkkelin voi tukea. Sirkkelöinnin jälkeen
ajattelimme ajaa sauman vielä ajaa urajyrsimellä leveämmäksi, mutta jälki
olisi ollut liian epätasaista ja tästä myöhemmin luovuttiin. Käytimme
siis ohuempaa rimaa, jonka ympärille jäänyt tyhjä tila tiivistettiin
mikrokuidulla sakeutetulla epoksilla (epoksilla rima myös oli kiinnitetty).
Kunhan aikaa ja intoa riittää, selostan rimotuksen vaiheita näillä
sivuilla kuvien kera, joskus, ehkä.
Vuoden 2004 alku
Vuosi alkoi "ryminällä" kun tammikuun lumimyrsky rysäytti katoksen
tukirangan juuri nyt, kun Winette oli ensi kertaa talvisuojassa
muualla kuin meren rannassa...
Kiitos Kytöjen ja Tuomaksen, katos saatiin väliaikaiskorjauksella jollekin
mallille. Tukipalkit ovat olleet joka talvi käytössä vuodesta
1996, kun veneemme ostimme.
1. kuva,
2. kuva,
3. kuva
2003
Kesä 2003 jäi Winette'lle lyhyeksi
Viime kesää ei voi pitää kovinkaan onnistuneena
purjehduskesänä :o( Vaikka Winette kävi vihdoin mm. hienolla Västra
Mörskärin Lounais-Saaristomeren saarella, ei allekirjoittanut ehtinyt kuin
yhdelle kunnon viikonloppureissulle. Elokuussa, ennen kuin esimerkiksi
minulta oli kesätyöt ohi, ilmaantui keulaan vasemmalle sinnikäs vuoto ja
lopulta jouduimme jättämään Viaporin Tuopinkin väliin ja nostamaan veneen
9.9.
Moniakin vaihtoehtoja venheemme suhteen mietittiin, rahakkaita tai
puuseppäammattilaisia kun emme ole. Ratkaisu oli nostaa vene ja Kivenlahdessa tuoda
se Nöykkiöön Metsätielle Rahikaisten ja Kytöjen pihaan. Tämä helpottaa
merkittävästi kunnostushommia, mikä onkin tarpeen, koska suunnitelmissa on
keulan rimoittamista ja keulasteevin osittaista
uusimista.
Kuvia nostosta ja matkasta Kivenlahdesta Metsätielle
Alkukesä
Vesillelasku oli tiistaina 27.5. ja vaikka vuotoa vielä seuraavana
aamuna jonkin verran oli, ajettiin vene Klobbenille. Katsastus tehtiin
sittemmin, mutta meni useampi viikko, ennen kuin miehistö ehti
venettään ulkoiluttamaan.
2002
Kesän 2002 juttuja
Winette ajettiin keskiviikkona 18.9. Suomenojalle ja nostettiin
torstaina. Jännä havainto oli, että edellisen vuoden keväänä kyljen
rakoihin tungettu sicafleksi, joka silloin oli pysynyt puun välissä, oli tämän
kesän jäljiltä tursunnut voimakkaasti ulos löysemmäksi muuttuneena. Liekö
aspergoli-pellavaöljykyllästyksellä ollut vaikutuksta... Uusi myrkkymaali ei
painepesussa lähtenyt irti entisen malliin. Muuten homma ok ja viikonloppuna
sitten taas tehtiin talvikatos. Kulmametallit ja lankut on olleet samat sitten
vuodesta 1997, muutamaa tukipuuta on vähän tarvinut paikkailla. Vaan onkos se
ihme, Winette'stä ei periaatteessa ole uusittu yhtään runkolautaa sitten
valmistumisvuoden 1998.. ja silti raaskimme ottaa kyljet lakalle. No, totta kai
uusimistarvetta tietyiltä osin olisi.
Heinä- ja elokuussa Winette'llä retkeiltiin ahkeraan. Päivän parin reissuja
ja
miehistönä yleensä muitakin kuin vakioporukkaamme.
Viaporin Tuoppikin jo oli.
Weekend-sivuilla siitä jokunen sana onkin.
Jännä kokemus oli minun ja Mikon pikkureissu Pentalaan syyskuun
vaihteessa. Lähdettiin kovassa tuulessa matkaan. Myrskyfokalla ja II-reivillä
meni aallottomalla Espoonlahdella matka oikein mukavasti ja vauhdikkaasti.
Pentalan kierto oli jo vähän märempi homma, etenkin kun alkoi kaatosade.
Pentalan
lounaiskärjen Sakkeliin kuitenkin mentiin, yli 15
m/s puhallellut tuuli sai meidät laittamaan molemmat
joustin köydet tuulen puolelle. Aamulla oli tyyntä ja niin lämmin että paidatta
tarkeni hyvin. Matkalla Klobbenille taivas muuttui ...mielenkiintoisen
näköiseksi. Valehtelematta sentin paksuisia rakeita alkoi sataa. Pinnassa ollut
Mikko, joka oli sadepuvulla ennakkovarustaututut, pisti merikorttia päälleen
lisäsuojaksi, sen verran ne jääkuutiot nipisteli
napsahdellessaan..:-j
Alkukesä '02
Winette meni vesille tiistaina 28.5. ja ajettiin samana yönä Soukan
Klobbenille. Kevään hommia oli rungon kyllästys, jonka myötä päätimme pistää
botskillemme lakkakyljet. Onhan puussa iäkkyyden merkkejä, mutta kyllä
miehistömme on tykännyt uudesta ilmeestä.
Maalitta olo sai rungon aika hyvin rakoilemaan, jo pukeilla turvotimme
venettä useita päiviä. Aika hyvin on vuoto nyt alkanut asettumaan.
Ensimmäinen purjehdus sai odottaa jonkin aikaa, miehistöllä oli omat
kiireensä eikä helaa takaharukselle ehditty asentamaan. Kun Winette vihdoin lähti
ensimmäiselle purjehdukselle kesäkuun loppupuolella, niin sillä reissulla se
sitten on edelleenkin. Vanhempi väki nimittäin ajoi botskin Hiittisiin ja 1.7.
matkaan hyppäsivät Tuokki, Antti ja Mikko. Itse ehdin kesätöiltäni gastiksi
6. 13.7. Kyytiin hyppäsin Sottungasta, josta lähdettiin pohjoiseen.
Kaksi huippumakeeta ulkosaarta olivat Gåsskär (nimensä mukasisesti paljon
merihanhia) ja etenkin Enklingestä 10 mailia pohjoiseen oleva Söderklubbar.
Molemmissa sai veneen hyvin suojaan eteläisiltä tuulilta. Söderklubbarissa oli
lukuisa määrä pieniä sisälampia ja runsas linnusto & kasvisto. Isokari oli hieno
paikka myös ja helteisin (sekä vauhdikkain) päivä kului Uudessakaupungissa. Pois
reissusta jäin, vaikken vielä olisi halunnutkaan, Juvössä, mistä meni lautta
Iniöön. Loppumatkaksi seilamaan jäivät Kydön veljet, jotka rantautuivat Soukkaan
19.7.
Erikoista reissussa oli, ettei sähelletty juuri mitään. Kryssimään joutui vain
yhtenä päivänä, tuuli kun kääntyi sopivasti Uudenkaupungin jälkeen luoteen
suunnalle :-)
Viime syksynähän myrkyttä ollut pohja meni aivan merirokon ym.
levän peittoon. Arvelimme pudonneen vauhdin johtuvan tästä ja
oikeassa olimme: Kun viime syksyllä täysillä kierroksilla pääsi himpun
päälle 4 kn, oli vauhti venettä keväällä Kloballe ajaessa kuuden solmun
pintaan. Täysillä ei paljon kuitenkaan viitsitty ajaa. Keula- ja
kylkiaallon noustessa vettä syöksyi sisään vesirajan yläpuolisista,
kiinniturpoamattomista raoista.
Keväällä puuhattiin muuten miehistölle ja muille mukana pyöriville
Winette-paidat. Pelkistetty kuva veneestämme brodeerattiin Hyvinkäällä
pääosin tummansinisiin paitoihin.. tyylikkäät tuli!
2001
Kesän 2001 purjehduksia
Winette nostettiin perjantaina 21. 9. Ja myrkkymaalitta
jätetty pohja, se oli kauttaaltaan merirokon peitossa, ylempänä kasvoi myös
perus
ahdinpartaa... Muuten kaikki ok ja eikun katosta pystyyn.
Viime kesän Ahvenanmeren reissun alun kuvia,
lähinnä
Kökarista ja Kjällskäristä, voi katsella kuvia-sivulta.
Viaporin Tuoppi
Lyhyesti alkuun Viaporin
Tuopista, joka käytiin la 11. 8. Yllättävää ei ole että
Windy voitti weekend-luokan ja että Wirillekin jäätiin. Mutta kun jäätiin
Windylle
lähes tunti niin jotain on vialla. Montakin teoriaa esitettiin satamassa
kaljapullot
korkattuamme. Iso syy varmasti on sillä, että pohja on kauttaaltaan levän
peitossa,
paikoin roikkuu oikein rihmamaista levää. Emme nimittäin laittaneet
myrkkymaaleja;
syksyn ja kevään aikana meinaamme nimittäin hioa pohjan ja kyljet paljaaksi ja
myrkkypölyjä on silloin tylsä hengitellä.. No, hyvä fiilis jäi kuitenkin, oli
nimittäin oikein onnistunut illan vietto SuPS:n rannassa.
Ahvenanmerellä
Sitten aikaisemmista reissuistamme. Empä sen pidemmin kertoile, mutta hyppäsin
siis Ahvenanmaan Dånöstä (lähellä Getaa) veneemme matkaan aikaväliksi 15. - 22. 7.
Vaikka säät olivatkin välillä hiukan sateisia, niin sitä upeampia olivat saaret ja
maisemat. Koillis-Ahvenanmeri, Väderskär ja Sälskär... Olimme kolme päivää poissa
väyliltä, karttamerkinnät ovat tuolla hyvin vajaita. Hitaasti sai mennä
merkkaamattomia matalia väistellessä, meillä kun ei viimeisintä elektorniikka
veneestä löydy. Matkalla Väderskäristä Sälskäriin (yöpymismestojamme) emme nähneet
ensimmäistäkään venettä, laivaa, ihmistä ja Sälskäristä lähdön jälkeenkin
vasta lähellä Enklingeä.
Merikotkia ja -hanhia, karikukkoja, älyttömästi riskilöitä ja tyyliikkäitä
saaliinryöstöesityksiä merikihuilta. Winette oli yhteensä kuukauden ajossa,
miehistö vaihteli. Tosin veljekset Mikko ja Antti ovat miehistössä lähes
kolmatta viikkoa. Klobbenille purtemme vihdoin palasi 26. 7.
Aikaisempi sepustus reissun alkuvaiheista
Viikonlopun + maanantain 6.9. 7. olimme vihdoinkin merillä. Winette on
edellisten reissujen jäljiltä majaillut jo pidempään Saaristomeren puolella, joten
lähdimme reissuun Korpoströmistä.
Paahde oli aivan mieletön, eikä tuultakaan juuri aluksi ollut.
Huolellisesta voitelusta huolimatta paikat pääsivät vähän kärähtämään itse
kullakin.
Kökarin Helsöstä vuokrasimme pyörät. Päiväretki tässä kauniissa
Ahvenanmaan saaressa oli erinomainen idea. Viimeinen yöpaikkamme oli
Källskär, missä oli aivan käsittämättömiä kalliomuotoja:
hioutuneita lohkareita, kuiluja, jyrkänteitä, tasanteita... Vaikka saari
olikin aivan aavaa vasten, niin vesi oli vähän herkkänahkaisemmallekin
täysin uimalämpöistä.
Mikko ja Antti jatkoivat matkaa, ilmeisesti kohti Maarianhaminaa. Itse
palasin Kökarista Galtbyn lautalla, mikä säätöineen olikin ihan oma
tarinansa.
Vesillelasku
Torstaina 31. 5. veneemme laskettiin vesille. Kyljet olivat taas ihan
hyvin rakoilleet, mutta saumojen maalarinteippaus oli jälleen toimiva
vuodonjarrutuskikka, eikä runsasta pumppureserviämme kokonaisuudessaan
tarvittu. Masto ja konekin saatiin samana iltana paikalleen. Perjantaina
vene sitten ajettiin kotisatamaan Klobbenille.
Sunnuntaina 17. 6. päästiin jo vähän reippaampiin tuuliin ja oli hieno
huomata, ettei purjehdusvuotoa ollut juuri nimeksikään. Moottorikin
käynnistyi nyt ongelmitta.
Kunnostustapahtumia- ja kuvia keväältä '01 voi katsoa täältä.
|