Kuulumisten arkisto
 
    Näille sivuille koitan muistaa arkistoida 
kuulumiset aiemmilta vuosilta.
 
 |  Botskimme Viaporin Tuopissa 14.8.'04. Tuuli  oli navakka ja kaltsut kovat.
 |   
 
2004
Kauden päätös 27.9.'04 
 
Tänään maanantaina ajettiin vene Suomenojalle. Napakka tuuli, myrskyfokalla ja II reivillä
kulki 7 kn. Rannassa erilaisen näköstä  vedenkorkeus +62cm. Masto nostettiin sateessa
ja pimeässä, vene nostetaan huomenna. 
 
Viaporin Tuoppi oli railakasta menoa niin purjehtiessa kuin illanvietossa. Vastasilla
halsseilla 45° kaltsu ja vesi tuli sitlooraan vaikka reivattukin oltiin. Wiri ja Windy
"Did Not Start", harmi homma, mutta meille näin ihan hyvin purjehditun kisan
Weekend-luokan voitto, juhlittiin kuin isoakin mestaruutta ;o) 
 
Tämän jälkeenkin reissailtiin. Söderskärissä käynti jäi kavereilta yritykseks, kun oli liian
kova tuuli rantautumiseen. Tuulista tuntui syksyllä olevan, sillä myös muilla reissuilla
Espoon edustan saarivalikoimaa rajoitti napakka tuuli. Mutta syksyisin saaristossa on kyllä
oma fiilis juuri sen pimeyden takia. Pentalauddenissa täysikuisessa yössä 29.8. tunnelmaa
nostatti Kirkkonummen puolella huhuillut lehtopöllö.  
 
Syksyn trippejä 
 
Muutama lyhyempi trippi on jo tehty ja lisää tulossa. Pentalan Sakkelissa on käytiin
saunomassa 7.8. Keskiviikkona 4.8. taas piti viipottaa Kaivarin rantaan ja siitä sitten
Kaivolle bilettää. Tiedetään, eihän se Kaivapuiston satama ole vierassatama, mutta siinä on
aina tyhjiä paikkoja eikä kukaan ole tullut valittamaan. Satamaahan ei käsittääkseni ole
myöskään vartioitu ja rannassa on vain vähän pienempiä veneitä. 
Ja nyt ensi lauantaina 14.8. tietenkin 
Viaporin Tuoppiin!
  
 
30.7.'04, paluu Korppoosta  
 
Botskimme palasi viimein kotiin Soukan Klobbenille. Viikonlopun 17.18.7. olin
muutaman "muun" kaverin kanssa Korppoon lähistöllä, mistä on vaikea löytää
mökitöntä satamasaarta. Korpholmkaan ei sellainen ollut, mutta luonnonrantaa löytyi ja
vastarannan kalliot olivat oikein näyttävät  ja aurinkoiset. 
Suomenlahtea tultiin porukalla minä, Antti ja kaverini Natunen. Poutaa kyllä riitti, mutta
hyvää tuulta oli oikeastaan vain yhtenä päivänä, kun paineltiin Krabbholmista Gullkronan 
lähelle Skataskäriin.  
Seuraava yö meni hyvin suojaisessa Krokön Kyrkevikeniin Hiittisten itäpäässä, seuraava taas
vauhdikkaalla meiningillä Hangossa. Sitten jätettiinkin Natu sukellusleirille ja Anan
kanssa painettiin koneella Hangon itäinen melkosessa vastasessa mosalla, tuulta oli yli 10 m/s
ja kovassa aallokossa vauhti pysähtyi välillä täysin, keskinopudeksikin jäi täysillä  
kierroksilla vain 3 kn. Yöksi selvittiin kuitenkin Byxholmeniin. Lauantaiksi mut heitettiin
Inkooseen, mentiin Barösundin väylää sopivalla hetkellä päästen komeasti Hesarin 26.7.'04
kuvaan ;-). 
No mä lähin dösäl Espooseen, Ana jatko botskil Trollholmaan mökilleen ja sieltä sit broidinsa
kaa vähän myöhemmin Kloballe, myrskyfokkaa näkyivät tarvinneen. 
  
  
 
Heinäkuun reissun varrelta 
 
Tämän kirjoitushetkellä 16.7. Winette odottelee seuraavaa miehistöä Korppoon 
Korpoströmissä,
minne mm. Lauri seuraavan päivänä heilahtaa. Ensimmäisen matkan aivan alku 1.4.7. ei
ollut varsinaista purjehdusjuhlaa, kun ei oikein tuullut ja Hankoon tullessa satoi taukoamatta
miltei 30 tuntia! En moista muista kokeneeni merellä, missä yleensä sataa mannerta vähemmän.
Hankoon tultiin pimeässä ja sumussa madellen, linjaloistojen valot eivät jostain syystä 
palaneet, konekaan ei käynyt kunnolla.  
Tämän jälkeen säät kaunistuivat, konekin saatiin kuntoon; vaihdoimme bensaletkun ja tankin, 
joiden tukkoisuus oli ollut syy käyntihäiriöihin. Itse tulin pois Kökarista, muu jengi jatkoi
Maarianhaminaan. 
Aivan mahtava homma on ollut se, että rimoitusprojektimme ym. kunnostukset vaikuttavat
olleen onnistuneita, purjehdusvuotoa ei ole ollut juuri lainkaan (kop kop). 
 
 
 
  
 |  Sauman ajamisen ohjaamiseksi amuttiin kylkeen  kiinni ohjausrima.
 |    
 
Winette vesille 1.7.'04 
 
Katsastus suoritettu, kone pelaa ja ihan mallillaan vaikuttaisi vene 
olevan, joskin koeajettu ei vielä purjeilla ole. Mastoon tarvitsi ostaa 
uusi valo ja tiedoksi että suolaisen hintaisia ovat, 10,90€ sellaisesta 
pikkupolttimosta :-\  
Tänään siis saman tien lähdetäänkin reissuun...  
   
 
29.6.'04  
 
Tänään tiistaina vene siis vihdoin saadaan vesille. Viimeisin viivytys
tuli siitä, ettei vesillelaskijaa löytynyt aiemmin. Vaan ehdittiinpä nyt
turvottaa, eli kierrättää vettä veneen sisällä, vähän useampi päivä. 
 
Rimoituksen lisäksi uusimme yhden kölitukin, aiempi oli tosi lahot, uusi 
on tehty tammipaloista, -lastuista ja epoksista kokoamalla.  Myös maston 
edessä oleva kaari uusittiin samalla tapaa, joskin se on pääosin 
kiintopuuta. Kaikki ulkolakkapinnat on kertaalleen hiottu ja lakattu, 
katto maalattu.  Kaikkein viimeiseksi laitettiin, kuten ennenkin, 
maalarinteipit pohjan rakoilleisiin saumoihin (rimoitimme molemmilta
puolilta siis vain kaksi saumaa), millä alkuvaiheen pahinta vuotoa 
jarrutetaan ilman että turpoaminen hidastuu.  Torstaina olisi tarkoitus 
lähteä reissuun, toivottavasti rimoituksemme ja muut tuennat onnistuivat,
eikä mitään ongelmia tule.  
  
 
Kunnostusten aloitus 
 
Toukokuun myötä hommat on sitten alotettu. Rimotuksen eka vaihe  
oli saumojen ajo tasaisiksi. Jotta sirkkelin olisi saanut kulkemaan tasan 
sauman mukaisesti, emme keksineet muutakaan, kuin naulapyssyttää saumaa
mukailevan apuriman, johon sirkkelin voi tukea. Sirkkelöinnin jälkeen
ajattelimme ajaa sauman vielä ajaa urajyrsimellä leveämmäksi, mutta jälki
olisi ollut liian epätasaista ja tästä myöhemmin luovuttiin. Käytimme
siis ohuempaa rimaa, jonka ympärille jäänyt tyhjä tila tiivistettiin    
mikrokuidulla sakeutetulla epoksilla (epoksilla rima myös oli kiinnitetty).
Kunhan aikaa ja intoa riittää, selostan rimotuksen vaiheita näillä 
sivuilla kuvien kera, joskus, ehkä. 
   
 
Vuoden 2004 alku
 
Vuosi alkoi "ryminällä" kun tammikuun lumimyrsky rysäytti katoksen 
tukirangan  juuri nyt, kun Winette oli ensi kertaa talvisuojassa 
muualla kuin meren rannassa...  
Kiitos Kytöjen ja Tuomaksen, katos saatiin väliaikaiskorjauksella jollekin
mallille. Tukipalkit ovat olleet joka talvi käytössä vuodesta 
1996, kun veneemme ostimme.  
1. kuva, 
2. kuva, 
3. kuva 
  
 
  
2003 
Kesä 2003 jäi Winette'lle lyhyeksi
 
Viime kesää ei voi pitää kovinkaan onnistuneena
purjehduskesänä :o( Vaikka Winette kävi vihdoin mm. hienolla Västra
Mörskärin Lounais-Saaristomeren saarella, ei allekirjoittanut ehtinyt kuin
yhdelle kunnon viikonloppureissulle. Elokuussa, ennen kuin esimerkiksi     
minulta oli kesätyöt ohi, ilmaantui keulaan vasemmalle sinnikäs vuoto ja  
lopulta jouduimme jättämään Viaporin Tuopinkin väliin ja nostamaan veneen
9.9.  
 
Moniakin vaihtoehtoja venheemme suhteen mietittiin, rahakkaita tai
puuseppäammattilaisia kun emme ole. Ratkaisu oli nostaa vene ja Kivenlahdessa tuoda
se Nöykkiöön Metsätielle Rahikaisten ja Kytöjen pihaan. Tämä helpottaa 
merkittävästi kunnostushommia, mikä onkin tarpeen, koska suunnitelmissa on
keulan rimoittamista ja keulasteevin osittaista
uusimista.  
 
    
Kuvia nostosta ja matkasta Kivenlahdesta Metsätielle 
 
Alkukesä 
 
 
Vesillelasku oli tiistaina 27.5. ja vaikka vuotoa vielä seuraavana
aamuna jonkin verran oli, ajettiin vene Klobbenille. Katsastus tehtiin
sittemmin, mutta meni useampi viikko, ennen kuin miehistö ehti
venettään ulkoiluttamaan.    
 
 
2002 
Kesän 2002 juttuja
 
 
Winette ajettiin keskiviikkona 18.9. Suomenojalle ja nostettiin
torstaina. Jännä havainto oli, että edellisen vuoden keväänä kyljen
rakoihin tungettu sicafleksi, joka silloin oli pysynyt puun välissä, oli tämän
kesän jäljiltä tursunnut voimakkaasti ulos löysemmäksi muuttuneena. Liekö
aspergoli-pellavaöljykyllästyksellä ollut vaikutuksta... Uusi myrkkymaali ei
painepesussa lähtenyt irti entisen malliin. Muuten homma ok ja viikonloppuna
sitten taas tehtiin talvikatos. Kulmametallit ja lankut on olleet samat sitten
vuodesta 1997, muutamaa tukipuuta on vähän tarvinut paikkailla. Vaan onkos se
ihme, Winette'stä ei periaatteessa ole uusittu yhtään runkolautaa sitten
valmistumisvuoden 1998.. ja silti raaskimme ottaa kyljet lakalle. No, totta kai
uusimistarvetta tietyiltä osin olisi.  
 
Heinä- ja elokuussa Winette'llä retkeiltiin ahkeraan. Päivän parin reissuja 
ja
miehistönä yleensä muitakin kuin vakioporukkaamme. 
Viaporin Tuoppikin jo oli. 
Weekend-sivuilla siitä jokunen sana onkin. 
 
Jännä kokemus oli minun ja Mikon pikkureissu Pentalaan syyskuun 
vaihteessa. Lähdettiin kovassa tuulessa matkaan.  Myrskyfokalla ja II-reivillä
meni aallottomalla Espoonlahdella matka oikein mukavasti ja vauhdikkaasti.
Pentalan kierto oli jo vähän märempi homma, etenkin kun alkoi kaatosade. 
Pentalan
lounaiskärjen Sakkeliin kuitenkin mentiin, yli 15 
m/s puhallellut tuuli sai meidät laittamaan molemmat 
joustin köydet tuulen puolelle. Aamulla oli tyyntä ja niin lämmin että paidatta
tarkeni hyvin. Matkalla Klobbenille taivas muuttui ...mielenkiintoisen  
näköiseksi.  Valehtelematta sentin paksuisia rakeita alkoi sataa. Pinnassa ollut
Mikko, joka oli sadepuvulla ennakkovarustaututut, pisti merikorttia päälleen
lisäsuojaksi, sen verran ne jääkuutiot nipisteli
napsahdellessaan..:-j   
 
Alkukesä '02 
 
 
Winette meni vesille tiistaina 28.5. ja ajettiin samana yönä Soukan 
Klobbenille. Kevään hommia oli rungon kyllästys, jonka myötä päätimme pistää
botskillemme lakkakyljet. Onhan puussa iäkkyyden merkkejä, mutta kyllä 
miehistömme on tykännyt uudesta ilmeestä.  
Maalitta olo sai rungon aika hyvin rakoilemaan, jo pukeilla turvotimme 
venettä useita päiviä. Aika hyvin on vuoto nyt alkanut asettumaan.  
 
Ensimmäinen purjehdus sai odottaa jonkin aikaa, miehistöllä oli omat 
kiireensä eikä helaa takaharukselle ehditty asentamaan. Kun Winette vihdoin lähti 
ensimmäiselle purjehdukselle kesäkuun loppupuolella, niin sillä reissulla se 
sitten on edelleenkin. Vanhempi väki nimittäin ajoi botskin Hiittisiin ja 1.7. 
matkaan hyppäsivät Tuokki, Antti ja Mikko. Itse ehdin kesätöiltäni gastiksi 
6. 13.7. Kyytiin hyppäsin Sottungasta, josta lähdettiin pohjoiseen. 
Kaksi huippumakeeta ulkosaarta olivat Gåsskär (nimensä mukasisesti paljon 
merihanhia) ja etenkin Enklingestä 10 mailia pohjoiseen oleva Söderklubbar. 
Molemmissa sai veneen hyvin suojaan eteläisiltä tuulilta. Söderklubbarissa oli 
lukuisa määrä pieniä sisälampia ja runsas linnusto & kasvisto. Isokari oli hieno 
paikka myös ja helteisin (sekä vauhdikkain) päivä kului Uudessakaupungissa. Pois 
reissusta jäin, vaikken vielä olisi halunnutkaan, Juvössä, mistä meni lautta 
Iniöön. Loppumatkaksi seilamaan jäivät Kydön veljet, jotka rantautuivat Soukkaan 
19.7. 
Erikoista reissussa oli, ettei sähelletty juuri mitään. Kryssimään joutui vain 
yhtenä päivänä, tuuli kun kääntyi sopivasti Uudenkaupungin jälkeen luoteen 
suunnalle :-) 
 
Viime syksynähän myrkyttä ollut pohja meni aivan merirokon ym. 
levän peittoon. Arvelimme pudonneen vauhdin johtuvan tästä ja 
oikeassa olimme: Kun viime syksyllä täysillä kierroksilla pääsi himpun 
päälle 4 kn, oli vauhti venettä keväällä Kloballe ajaessa kuuden solmun
pintaan. Täysillä ei paljon kuitenkaan viitsitty ajaa. Keula- ja 
kylkiaallon noustessa vettä syöksyi sisään vesirajan yläpuolisista, 
kiinniturpoamattomista raoista.  
 
Keväällä puuhattiin muuten miehistölle ja muille mukana pyöriville 
Winette-paidat. Pelkistetty kuva veneestämme brodeerattiin Hyvinkäällä 
pääosin tummansinisiin paitoihin.. tyylikkäät tuli!  
  
2001
Kesän 2001 purjehduksia 
 
 
Winette nostettiin perjantaina 21. 9. Ja myrkkymaalitta
jätetty pohja, se oli kauttaaltaan merirokon peitossa, ylempänä kasvoi myös 
perus
ahdinpartaa... Muuten kaikki ok ja eikun katosta pystyyn.  
 
Viime kesän Ahvenanmeren reissun alun kuvia, 
lähinnä
Kökarista ja Kjällskäristä, voi katsella kuvia-sivulta. 
 
Viaporin Tuoppi 
 
Lyhyesti alkuun Viaporin
Tuopista, joka käytiin la 11. 8. Yllättävää ei ole että
Windy voitti weekend-luokan ja että Wirillekin jäätiin. Mutta kun jäätiin 
Windylle
lähes tunti niin jotain on vialla. Montakin teoriaa esitettiin satamassa 
kaljapullot
korkattuamme. Iso syy varmasti on sillä, että pohja on kauttaaltaan levän 
peitossa,
paikoin roikkuu oikein rihmamaista levää. Emme nimittäin laittaneet 
myrkkymaaleja;
syksyn ja kevään aikana meinaamme nimittäin hioa pohjan ja kyljet paljaaksi ja
myrkkypölyjä on silloin tylsä hengitellä.. No, hyvä fiilis jäi kuitenkin, oli
nimittäin oikein onnistunut illan vietto SuPS:n rannassa.  
 
 
Ahvenanmerellä 
 
 
Sitten aikaisemmista reissuistamme. Empä sen pidemmin kertoile, mutta hyppäsin 
siis Ahvenanmaan Dånöstä (lähellä Getaa) veneemme matkaan aikaväliksi 15. - 22. 7. 
Vaikka säät olivatkin välillä hiukan sateisia, niin sitä upeampia olivat saaret ja 
maisemat. Koillis-Ahvenanmeri, Väderskär ja Sälskär... Olimme kolme päivää poissa 
väyliltä, karttamerkinnät ovat tuolla hyvin vajaita. Hitaasti sai mennä 
merkkaamattomia matalia väistellessä, meillä kun ei viimeisintä elektorniikka 
veneestä löydy. Matkalla Väderskäristä Sälskäriin (yöpymismestojamme) emme nähneet 
ensimmäistäkään venettä, laivaa, ihmistä  ja Sälskäristä lähdön jälkeenkin 
vasta lähellä Enklingeä. 
Merikotkia ja -hanhia, karikukkoja, älyttömästi riskilöitä ja tyyliikkäitä 
saaliinryöstöesityksiä merikihuilta.  Winette oli yhteensä kuukauden ajossa,
miehistö vaihteli. Tosin veljekset Mikko ja Antti ovat miehistössä lähes 
kolmatta viikkoa. Klobbenille purtemme vihdoin palasi 26. 7. 
 
Aikaisempi sepustus reissun alkuvaiheista
 
 Viikonlopun + maanantain 6.9. 7. olimme vihdoinkin merillä. Winette on 
edellisten reissujen jäljiltä majaillut jo pidempään Saaristomeren puolella, joten 
lähdimme reissuun Korpoströmistä. 
 
Paahde oli aivan mieletön, eikä tuultakaan juuri aluksi ollut. 
Huolellisesta voitelusta huolimatta paikat pääsivät vähän kärähtämään itse 
kullakin.  
Kökarin Helsöstä vuokrasimme pyörät. Päiväretki tässä kauniissa 
Ahvenanmaan saaressa oli erinomainen idea. Viimeinen yöpaikkamme oli 
Källskär, missä oli aivan käsittämättömiä kalliomuotoja: 
hioutuneita lohkareita, kuiluja, jyrkänteitä, tasanteita... Vaikka saari 
olikin aivan aavaa vasten, niin vesi oli vähän herkkänahkaisemmallekin
täysin uimalämpöistä. 
Mikko ja Antti jatkoivat matkaa, ilmeisesti kohti Maarianhaminaa. Itse
palasin Kökarista Galtbyn lautalla, mikä säätöineen olikin ihan oma
tarinansa. 
 
   
 
Vesillelasku
 
 
Torstaina 31. 5. veneemme laskettiin vesille. Kyljet olivat taas ihan
hyvin rakoilleet, mutta saumojen maalarinteippaus oli jälleen toimiva  
vuodonjarrutuskikka, eikä runsasta pumppureserviämme kokonaisuudessaan
tarvittu. Masto ja konekin saatiin samana iltana paikalleen. Perjantaina
vene sitten ajettiin kotisatamaan Klobbenille.  
 
Sunnuntaina 17. 6. päästiin jo vähän reippaampiin tuuliin ja oli hieno
huomata, ettei purjehdusvuotoa ollut juuri nimeksikään. Moottorikin   
käynnistyi nyt ongelmitta.     
 
Kunnostustapahtumia- ja kuvia keväältä '01 voi katsoa täältä.   
 |